De Bakermolen

Logo De Bakermolen Verloskundigen Alblasserdam

Twee van de drie vroedvrouwen van verloskundigenpraktijk De Bakermolen konden een uurtje missen. We schuiven bij een van de twee aan de keukentafel aan. Achter een bak dampende koffie bijt Daniëlle het spits af.

‘In 1999 heb ik me ingekocht in een bestaande praktijk hier. Ik was net van school, een verse verloskundige. Dan is het fijn om je te voegen in een praktijk van ervaren verloskundigen. Want verloskunde, daar word je door de jaren heen steeds beter in. Alles is nieuw en geen vrouw, geen bevalling, is hetzelfde. Dan is het heerlijk als je collega’s kunt bellen en op die manier bekend raakt in het werk. Een jaar of zes later kwam Suus mij versterken.’ Suzan: ‘Na mijn stage kwam ik in 2005 in de praktijk. Tijdens die stage heb ik de werkwijze gezien, het klikte meteen goed. Na een half jaar proeftijd heb ik me aan het eind van dat jaar ingekocht. En net als Daan vond ik het ook erg prettig om met twee ervaren collega’s, Joanne was er in die tijd nog, samen te werken. Voor overleg heb je altijd iemand achter de hand’.

Tweede generatie

Het feit dat alle vijf de verloskundigen Alblasserwaarders zijn, is een voordeel, vindt Daniëlle. ‘Je kent het gebied, de cultuur, de mensen en hoe ze leven. Dat is natuurlijk anders dan in een stadspraktijk. Wij houden hier echt van; de kleine dorpen met de boerderijen ertussenin. En omdat we nu al wat langer werken, zie je hele families langskomen. Moeders die je dan met hun kleintjes terugziet in de kraamdagen van hun zussen. En ja, de tweede generatie begint nu te komen. De eersten zijn al geweest. Ja, en moeders van toen zie ik oma worden, een andere taak dus. Dat vind ik heel mooi!’

Eigen echopraktijk

Voorbeeld baby echo De Bakermolen Verloskundigen Alblasserdam

Voorbeeld echo

Sabine, de derde in de maatschap, kwam in de praktijk voor het zwangerschapsverlof van Suzan, die haar eerste kindje verwachtte. Dat was in 2009. De werkzaamheden in de praktijk werden in die tijd uitgebreid door de echo’s. Om beurten volgden de dames de opleiding echografie. De aanschaf van een echoapparaat volgde en ze maken nu alle echo’s, die in de zwangerschap nodig zijn, zelf. De praktijk is gevestigd in gezondheidscentrum Dok11 in Alblasserdam, wat recent het tienjarig bestaan vierde. ‘Vooral voor de patiënten is die concentratie van medische voorzieningen erg praktisch,’ vindt Daniëlle. ‘Wanneer er bijvoorbeeld bekkenklachten zijn, kunnen ze zich meteen aanmelden bij de fysio beneden. Medicijnen even ophalen bij de apotheek … Maar bloedprikken doen we zelf, de koerier haalt het dezelfde dag nog op. Eigenlijk zijn we echte doe-het-zelvers.’ Suzan knikt instemmend en Daniëlle vervolgt: ‘Van het eerste telefoongesprek tot de nacontrole! En zijn zwangerschappen of bevallingen gecompliceerd, dan vragen we een gynaecoloog voor advies en/of zorg. Onze samenwerking met het team gynaecologen in Dordrecht is heel goed. We komen ook wel in Gorinchem, maar het merendeel gaat naar Dordt. Daar zijn de meeste voorzieningen en is veel mogelijk. Er is een mooie afdeling, waar iedere moeder haar eigen kamer heeft. Dat is erg prettig. Vanaf 2014 doe ik ook alle SEO’s, dus de 20-weken echo’s, waar ik me in heb gespecialiseerd. En ook de groei-echo’s.’ Suzan: ‘Het is soms hard werken. Mensen vragen wel eens: werk jij niet erg veel? Maar dat is zo wisselend. Je hebt drukke diensten en soms juist niet. Na zo’n drukke dienst voel ik dat heus wel eens, dan is het fijn dat je collega de dienst overneemt. Maar nieuw leven, de geboorte van een nieuwe moeder en vader geeft enorm veel voldoening. En als alles ook nog goed is gegaan, dan geeft me dat een enorme kick! Ik heb altijd weer zin om op pad te gaan.’

Veranderingen

Naast groei in de afgelopen jaren is er ook een duidelijke verandering te bespeuren. Suzan: ‘De maatschappij verandert, de mensen en de zorgvraag is anders geworden. Doordat er dingen, zoals de echo, bijgekomen zijn, is het drukker geworden.’ Daniëlle knikt: ‘Ja, daarom is het fijn dat we diensten kunnen verdelen in een groepspraktijk. Je bent niet altijd aanspreekbaar, zodat je kunt opladen in je leven naast de praktijk.’ Bij Suzan werd dat vooral duidelijk toen ze zelf kinderen kreeg. Ook op de vraag of de verloskundigen dan om zorg bij hun eigen praktijk gaan, wordt volmondig ja gezegd. ‘Als je er vanuit gaat dat je zelf de beste zorg levert, ga je voor jezelf ook niet naar een ander,’ lachen ze. ‘Dat zegt ook wat over de onderlinge band,’ legt Suzan uit, ‘we weten wat we aan elkaar hebben. Het gebeurt wel dat we dubbel zitten. Dan willen er twee baby’s tegelijk ter wereld komen of je hebt een paar extra handen nodig bij een moeizame baring; er is altijd iemand paraat, achterwacht zoals wij dat noemen.’ Door de groei in de afgelopen jaren was het nodig waarnemers in dienst te nemen. Na vertrek van Joanne kwamen Petra en Priska erbij. ‘In tijden van verlof, ziekte, vakantie of bijscholingen springen zij in. Ze vullen ons heel het jaar door aan en draaien volop mee. Priska vanaf 2011 en Petra enkele jaren later.’

Advocaat voor de zwangeren

‘Waarom mensen voor ons kiezen? Ik denk omdat we alles kunnen bieden wat nodig is tijdens de zwangerschap, bevalling en kraamperiode,’ denkt Daniëlle hardop, ‘vanaf de eerste echo tot het laatste stukje in het kraambed.’ Suzan: ‘Wij vinden de persoonlijke aandacht belangrijk.’ Daniëlle haakt in: ‘Het is het complete pakketje. Ik wil graag dat iedereen het goed heeft. Daar zet ik me voor in. En dat verwacht ik ook van de anderen die met de zwangeren te maken hebben. We zijn een soort advocaat voor de zwangere. We regelen graag alles er omheen. Fijn als je weet hoe je die wegen kunt bewandelen en wat er geboden kan worden.’

Goede voorbereiding

Team De Bakermolen Verloskundigen Alblasserdam

Even voorstellen? Klik op de foto van het team.

Terugkijkend op de periode dat Daniëlle en Suzan al werkzaam zijn als verloskundigen, zijn er duidelijke veranderingen waar te nemen. ‘De echo is de grootste verandering,’ vertelt Daniëlle. ‘Toen ik begon kregen veel vrouwen helemaal geen echo’s. Ik deed veel bevallingen, zonder dat iemand ooit één echo had gehad met dus als gevolg dat er wel een keer een verrassing kwam, zoals twee in plaats van één baby, bijvoorbeeld! Die verrassing hebben we nu bij de eerste echo, wat trouwens ook echt prachtig is.’ Ook een grote verandering is de pijnstilling. ‘Er was vroeger heel wat nodig voordat we welkom waren in een ziekenhuis. Wanneer nu iemand pijnstilling wil, rege-len we dat in het ziekenhuis. Ik vind dat terecht, het is goede zorg. Wat we nu merken is dat zwangeren zich beter voorbereiden en inlezen. De komst van internet helpt daar ook in mee. Dat heeft twee kanten, maar het positieve is dat vrouwen zich beter kunnen voorbereiden op wat er op hen af komt en ze aangeven wat ze willen.’ De dames vinden het heel belangrijk om altijd bereikbaar te zijn voor hun zwangeren. Daniëlle: ‘Als er zorgen zijn, mag er altijd gebeld worden. Wij komen dan thuis langs of de aanstaande moeders komen voor een extra bezoek op de praktijk om naar het hartje te luisteren of voor een echo.’

Voorlichting

Suzan: ‘Tijdens de zwangerschap begeleiden we aanstaande ouders in de voorbereiding op de geboorte van hun kindje. Soms is het goed om al vóór de zwangerschap over bepaalde zaken na te denken. Dan zijn stellen ook welkom bij ons voor een zogenaamd pre-conceptioneel gesprek. Dit kan heel zinvol zijn als er erfelijke ziekten voorkomen in de familie of wanneer er sprake is van medicijngebruik. Alles draait er uiteindelijk om hoe je een kind de best mogelijke start kan geven, de moeder zo goed mogelijk door de zwangerschap en bevalling heen loodst en er thuis een goede en veilige basis is.’ Ook het emotionele aspect van de moeder komt aan bod. ‘Moeder worden, met alle hormonale veranderingen die erbij komen kijken, kan een enorme impact hebben. Het is belangrijk om je daar op voor te bereiden. Een zinvol onderdeel daarvan zijn de voorlichtingsavonden die we een paar keer jaar organiseren, waarin de aanstaande ouders belangrijke informatie krijgen over de eerste periode met een baby in huis. Je baby is er en dan?!’ Daniëlle: ‘Er zit geen gebruiksaanwijzing bij en dan is het best even zoeken en leren begrijpen wat je baby nodig heeft. Dit geldt voor de baby, maar ook zeker voor de kersverse mama. De roze wolk is niet altijd zo roze. De kraamtijd is intensief, je bent aan het herstellen van een zwangerschap en bevalling. Wij zeggen vaak: negen maanden op, negen maanden af. Gebroken nachten en een zeer lijf. Dat is zoals het is. Het maakt het niet minder leuk natuurlijk, maar het kost veel energie.’

Het is duidelijk dat de dames van de Bakermolen niet alleen hun brood verdienen als vroedvrouw, maar zich met enthousiasme en passie inzetten voor nieuwbakken ouders en hun kindje.

Tekst: Lucia Hubregts – Fotografie: Josje Blokland

Website Bakermolen: www.debakermolen.nl

Artikel uit Kantlijn nr. Nieuw Lekkerland en Streefkerk 02 en nr. Alblasserdam en Kinderdijk 50

Author: admin

Share This Post On