Home Zakelijk Thuiswerken? 4 tips om privé van werk te scheiden thuis

Thuiswerken? 4 tips om privé van werk te scheiden thuis

door Mike

Volgens cijfers werkt 4 op de 10 werknemers regelmatig thuis. Voor velen is dit een droom, maar werken vanuit huis kan ook voor veel afleiding zorgen. Denk zo aan even de afwas doen tussendoor, de was ophangen, koken of zorgen voor de kinderen. Wil je vanuit huis werken, dan is het belangrijk om je werk en privéleven gescheiden te houden. In de tekst hieronder geven wij 5 handige tips om je privé even gescheiden te houden van werk wanneer je thuis werkt.

Tip 1: Richt de werkplek in

Kies voor een rustige kamer in je woning die je kan inrichten tot een eigen thuiskantoor. Heb je weinig ruimte? Dan volstaat een hoek van je slaapkamer, als je maar zorgt voor een comfortabele bureaustoel en een goed bureau. Decoreer de werkplek verder naar keus met fotolijsten of planten om het ‘kantoor-gevoel’ te vergroten.

Tip 2: Vaste werktijden hanteren

Bepaal wat je vaste werktijden zijn zodat je je exclusief bezighoudt met werktaken. Zo voorkom je dat je voor het slapen gaan nog aan het werk bent en minder makkelijk in slaap valt. Laat je collega’s en werkgever ook weten wat je vaste werktijden zijn, zodat ze op de hoogte zijn van wanneer je bereikbaar bent. Vergeet overigens niet om een pauze te nemen tussendoor.

Tip 3: Gebruik een ‘to-do’ lijst

Maak een ‘to-do’ lijst zodat je op een overzichtelijke manier kunt nagaan wat je taken zijn. Zo heb je meer helderheid waardoor je je dag ook beter kunt inplannen. Het beste is om je takenlijst de avond ervoor te maken om te voorkomen dat je gaat piekeren over de taken die je de volgende dag moet uitvoeren. Vul het lijstje overigens niet te vol. Er kan altijd iets onverwachts tussen komen.

Tip 4: De deur sluiten tijdens werktijden

Sluit de deur van je werkruimte tijdens je werktijden om afleiding van andere huisbewoners te voorkomen. Heb je kinderen thuis? Zorg dan voor oppas of voor leuke activiteiten voor om je kind bezig te houden, vooral als je met deadlines werkt of vaker meetings hebt.

Ook interessant